zaterdag 12 januari 2013

Slimme jongen

Al vrij snel hebben wij door gekregen dat Morris een slimme jongen is en dat we dat moeten stimuleren.
Ik vind het leuk om hem uit te dagen dus ben ik op zoek gegaan naar een manier van trainen die me zou spreken. Tijdens een van mijn nachtdiensten ben ik in gesprek geraakt met een collegaatje van de meldkamer en zij geeft privĂ© lessen in "clicker" training  www.trainmijnhond.nl
Na wat filmpjes op youtube te hebben bekeken en er met Marije over gepraat te hebben werd ik er erg enthousiast over en hebben we inmiddels 2 lessen gedaan.
De eerste les bestond uit het testen van Morris en wat hij al kon. Dat viel niet tegen dus de clicker werd besteld.

Vandaag zijn we begonnen met de training. De clicker is een leuk hulpmiddel om uw hond commando's en trucjes aan te leren. De clicker is niet een vervanging van het commando maar een hulpmiddel om het commando aan te leren. Je kan de hond op deze manier gerichter belonen.
Als u wat verder bent met de clickertraining kunt u ook leren dat de hond zelf moet gaan ontdekken wat u wilt zien en zo de hond dingen aan leren dat noemen we shapen. U laat de hond denken, zo maak je de hond ook mentaal moe en heeft uw hond een uitdaging. 

Eerst moet Morris leren dat de click een beloning opleverd. Dus zonder druk alleen maar click, voer, click, voer,click,voer en dat zo'n 10 x herhalen. Maar dat had Morris niet nodig. 5 x en hij snapte. Maar dat moet je dan wel bevestigen natuurlijk.  Met dat gegeven kun je snel uitbouwen. Morris kon al een beetje volgen maar met de clicker kan hij het helemaal.


Ook kan hij al aanwijzen. Het begint heel simpel. Ene hand de clicker met brokjes en hij moet met zijn neus mijn andere hand aantikken. Op het moment dat hij mijn hand aantikt volgt direct de click en dat is dus zijn beloning. Nou Zie het filmpje hoe snel hij dat begrijpt

 



Zo hebben we ook al een stukje "kom voor" gedaan. 
Ik vond het echt super leuk om te doen. zeker ook omdat je zo snel kan zien dat het werkt en dat Morris er zo goed op reageert. Na een klein half uurtje had Morris het wel koud, dus zijn we lekker naar huis gedaan.

En jullie kennen het gezegde, na gedane arbeid is het goed rusten.



1 opmerking:

  1. Hartstikke goed..... slimme hond, dat moet hij dan toch van mams hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen